Marknadsplatser som försäljningskanal

Sälj mer via marknadsplatser!


För många företag inom B2C såväll som B2B så blir marknadsplatser en allt viktigare försäljningskanal. Kostnadseffektiv försäljning, nå större målgrupper och nya marknader är bara några av anledningarna till att externa marknadsplatser är värt att utforska.

Jättar som Amazon, Tmall och Taobao driver på utvecklingen samtidigt som lokalt starka aktörer som t ex. CDON säljer alltmer från externa säljare.

Tillsammans med Storm Commerce så höll Perpello ett frukostevent på temat. Under eventet fick vi ta del av erfarenheter och spaningar från Gustav Fredin på Perpello samt Niclas Heurlin från Storm Commerce.

Vi har sammansställt de viktigaste punkterna att ta med sig från eventet:

Nyttja marknadsplatsens styrkor: Är det en marknadsplats som har en kraftfull kampanjmotor? eller kanske stark inom vissa produktkategorier? Kapitalisera på detta och styr ditt sortiment såväll som dina aktiviteter därefter.

Ha koll på din affär: På en marknadsplats så erbjuds inte bara din produkter, om du har en egen site så finns stor risk att du märker att antalet orderrader per order komma vara lägre via den här försäljningskanalen. Samtidigt som man inte alltid har samma möjlighet att täcka upp lägre ordervärden med fraktintäkter. Se till att ha koll på om din affär klarar detta eller om du måste styra ditt sortiment därefter. 

Strukturera upp din produktdata: Bra PIM-struktur är en grundförutsättning för lyckas på marknadsplatser. Med en strukturerad produktdata kan man betydligt enklare anpassa kategorisering och information för att matcha marknadsplatsens krav.

Våga testa nytt: Var ödmjuk inför att exakt samma produkt- och priserbjudande inte funkar i alla försäljningskanaler. Var lyhörd inför vad som gett bra utfall för andra säljare på marknadsplatsen och testa att applicera det på din afffär.

Identifiera rätt marknadsplatser: Det finns många marknadsplatser att välja på. Vilken eller vilka ska man välja? Först och främst, vad vill du lösa för din affär? Är det nya målgrupper, nya marknader eller generella volymfördelar? Använd detta som en grund för att identifiera marknadsplatser som kan leverera den effekt du söker.

Jobba aktivit med kanalen: Tyvärr så räcker det oftast inte med att publicera produkter och sedan löser sig resten av sig självt. Det finns fantastiska möjligheter i att driva lönsam och kostnadseffektiv försäljning via marknadsplatser, men det kräver också att man jobbar aktivit med kanalen precis som om det vore ens egen site. Optimera produktpresentationer, se över prissättning och samarbeta med marknadsplatsen för att just dina produkter och landningssidor ska få så mycket trafik som möjligt och konvertera besökare till kunder i så stor utsträckning som möjligt.

Om Perpello: 

Perpello är en långsiktig partner som både kan identifiera behov och genomföra förändringar kring digital handel. 

Perpello grundades 2016 och är en del av Business Wellness Group. Idag har Perpello 16 medarbetare, alla med ett brinnande intresse och gedigen kunskap inom e-handel. Perpello förstår både tekniken och processerna bakom en lycka digital handel via egna kanaler såväll som externa marknadsplatser.

Vill du veta mer?

Kontakta Gustav på gustav.fredin@perpello.se