En nyckel till lönsam e-handel

En kort sammanfatting kring konvertingsoptimering inom E-handel.

2020-02-26

Perpellos erbjudande vilar på tre ben, implementation av e-handel, kontinuerlig förändring samt lönsamhet över tid. I den här artikeln kommer vi fördjupa oss inom lönsamhet över tid och framförallt konverteringsoptimering inom e-handel.

Konverteringsgrad är ett mätetal baserat på transaktionell data. Dvs. vi får en konvertering när en transaktion genomförs, det kan vara t ex. ett köp, en registrering till nyhetsbrev/kundklubb eller att man begärt en offert.

Att öka konverteringen i sig är inte svårt från ett e-handelsperspektiv. Sänker man priserna eller ger ut höga rabatter så ökar andelen besökare som konverteras till kunder. Så visst är prissättning ett verktyg för att påverka konverteringsgraden men kanske inte en hållbar lösning som generar lönsamhet över tid.

Konverteringsoptimering eller ”CRO” är en systematisk process som handlar om att konsekvent testa, experimentera och optimera över tid. Enstaka tester är bättre än inget men för att verkligen nå effekt och tillväxt så behöver man göra många experiment. Tänk på att den aktör som genomför flest experiment, lär sig mest om sina kunder, och den som kan mest om sina kunder har en väldigt stor konkurrensfördel gentemot sina konkurrenter.

Har man dessutom en högre konverteringsgrad än sina konkurrenter så leder det till synergieffekter som t ex. en lägre marknadskostnad per order även kallad ”CPO”. Med lägre CPO så har man möjlighet att dels vara aggressivare i sin marknadsföring än sina konkurrenter, men även i slutändan generera bättre lönsamhet och förutsättningar att återinvestera mer i verksamheten.

” – Amazons framgång är ett resultat av hur många experiment vi gör per månad, per vecka, per dag.”

Så sa Amazons VD Jeff Bezos när han fick frågan om hur Amazon jobbar med A/B-testning. Det här var 2011, då genomförde Amazon över 7000 tester årligen. Efter det har antalet ökat med åren.

Initiativ för att öka konverteringen är oftast relativt enkla att räkna hem. På Perpello kan vi hjälpa er konvertera fler besökare till kunder genom analys, UX, testning och implementation.

Om Perpello: 

Perpello är en långsiktig partner som både kan identifiera behov och genomföra förändringar kring digital handel. 

Perpello grundades 2016 och är en del av Business Wellness Group. Vi har ett brinnande intresse och gedigen kunskap inom e-handel. Perpello förstår affären, tekniken och processerna bakom en lycka digital handel.

Vill du veta mer?

Kontakta Gustav på gustav.fredin@perpello.se