Headless e-handel

Headless, Best of Breed och SaaS är populära begrepp som kännetecknar Storm Commerce, men vad innebär de egentligen?

2020-03-02

Perpello har haft ett partnerskap med Storm Commerce sedan Perpello grundades. Storm Commerce används av bland annat RoyalDesign, Adlibris och KitchenTime. Gemensamt för dessa företag är att de har stora sortiment från många olika leverantörer och varumärken samt säljer genom flera olika försäljningskanaler.

Headless, Best of Breed och SaaS är alla numera populära begrepp som kännetecknar Storm Commerce. I den här artikeln så försöker ge vi lite mer information om vad begreppen betyder och vad de är bra för.

Vad är headless commerce?

Under de senaste åren så har headless blivit allt mer populärt när företag tittar på nya e-handelsplattformar, framförallt när e-handeln är ens primära försäljningskanal men även detaljhandlare och företag som vars fokus är en B2B-affär.

Headless commerce innebär att det inte finns en färdigkopplad storefront eller front-end i plattformen. Istället så är lösningen API-baserad vilket gör att handlaren själv kan välja utifrån sina krav och behov vilken eller vilka försäljningskanaler man vill koppla på. Säljer man via nätet så behöver man t ex. addera ett CMS och bygga en front end utifrån det. Andra exempel är att man integrerar plattformen mot POS-system, mobila applikationer eller externa marknadsplatser.

Igenom detta så separerar man affärslogiken från presentationslogiken. Det ger väldigt bra förutsättningar att jobba agilt i front-end. Det är viktigt då kundernas förväntningar på användarupplevelse oftast utvecklas snabbare än säljarens behov av att förändra affärslogiken.

Headless CMS: Utöver att handelsplattformar kan sakna ”huvud” så finns det även CMS som är headless. Det innebär att innehållshanteringen sköts frånskilt från själva presentation av innehållet.

Utifrån en e-handelslösning så kommunicerar i så fall front-end via API:er till CMS:et och e-handelsplattformen för att få den informationen som behövs för att visa en specifik sida eller genomföra en order.

Best of Breed

Det är svårt om inte omöjligt för ett företag att utveckla sin tjänst i den mån att verktyget kan lösa alla handlarens utmaningar. Storm Commerce har en Best of Breed strategi, vilket innebär att man har fokuserar på att utveckla kärnan i sin produkt till att vara så bra som möjligt samtidigt som plattformen byggs upp på ett sådant sätt att handlaren enkelt kan integrera smarta verktyg i lösningen.

Några exempel på smarta lösningar som kan integreras mot Storm är personaliseringsverktygen Nosto och Apsis, söktjänsten Loop54, PIM-systemet InRiver och betalningslösningar som t ex. Klarna och Nets. Utöver dessa är det dessutom byggt för att integreras mot affärssystem på ett smidigt sätt.

SaaS

SaaS betyder software as a service. Det innebär att programvaran är molnbaserad så du som kund får en on-demand lösning istället för att installera lokalt och drifta lösningen själv. Detta innebär ofta att du får en skalbar plattform både kostnadsmässigt och tekniskt. Man betalar en licenskostnad som baseras på nyttjandegrad. Du behöver inte oroa dig för vilken version av plattformen du ligger på. Kontinuerliga uppgraderingar sker automatiskt och du ligger alltid på den senaste versionen.

Om Perpello: 

Perpello är en långsiktig partner som både kan identifiera behov och genomföra förändringar kring digital handel. 

Perpello grundades 2016 och är en del av Business Wellness Group. Idag har Perpello 16 medarbetare, alla med ett brinnande intresse och gedigen kunskap inom e-handel. Perpello förstår både tekniken och processerna bakom en lycka digital handel via egna kanaler såväll som externa marknadsplatser.

Vill du veta mer?

Kontakta Gustav på gustav.fredin@perpello.se