Byta e-handelsplattform?!

Är din e-handel personberoende, svår och dyr att vidareutveckla eller uppfyller den inte era kunders krav?

Då kan det vara dags att titta på en ny e-handelslösning.

2020-01-03

För att verkligen lyckas med att driva fler affärer online så behöver du som e-handlare en plattform och lösning som ger förutsättningar att ta bra beslut genom affärslogik och uppfylla kundens förväntningar med smart presentationslogik.

Även om plattformen stödjer komplexa processer och integrationer så ska en e-handelsplattform vara ett verktyg som förenklar ens vardag i att kunna genomföra fler aktiviteter som driver försäljning och förbättrar resultat.

Allt för många företag sitter idag med e-handelslösningar som saknar tydligt affärsvärde. Produktwebben eller e-handelsplattformen genererar mer huvudvärk och bekymmer snarare än att fungera som ett verktyg för att generera fler affärer och bättre resultat.

Känner du igen någon av punkterna nedan så kan det vara dags för er att börja titta på en ny e-handelslösning.

  • Personberoende: Ni är beroende av en specifik person för att kunna lägga upp, och uppdatera, innehåll. Kan gälla allt från att uppdatera en banner till att publicera nytt sortiment.
  • Dyrt och svår att vidareutveckla: Affärslogik är direkt kopplad till presentationslogik. Att genomföra mindre visuella förändringar på site kräver väldigt mycket jobb.
  • Låg funktionalitet: Det svårt för er att möta kundernas förväntningar på funktionalitet. Som B2B aktör kan det t ex. vara svårt att ta emot en inköpsorder på det sätt kunden föredrar att lämna den.
  • Svårt att addera ny funktionalitet: Ny funktionalitet kan handla om att presentera cross-och up-sell på ett tydligt sätt eller göra det möjligt för kunden att skapa en inköpslista.
  • Lågt affärsvärde: Er e-handel eller webbsida bidrar inte att driva fler affärer, anskaffa nya kunder eller öka lojaliteten hos era befintliga kunder.
  • Minsta förändringen kräver förändring i kod: Ni måste ta hjälp av en programmerare för att t ex. kunna uppdatera en banner, textinnehåll eller skapa en ny kategorisida.
  • Går inte att integrera mot andra tjänster/system: Nya tjänster, oavsett om det gäller söktjänster, personliga rekommendationer eller mätverktyg är svåra att implementera och när det väl lyckas får ni inte ut full funktionalitet av den tjänst som implementerats.
  • Plattformen är osupporterad: En varningsklocka som innebär att ni bör börja titta på en uppdatering eller upphandling av ny plattform omgående.

Effekten av en bra e-handelsplattform är inte bara en modernare produktwebb eller e-handel, det blir även enklare att uppfylla kundens förväntningar samt ger bättre möjligheter att möta kunden tidigare hens köpresa.

En bra e-handelslösning blir en motor för alla försäljningskanaler, den eliminerar kanalkonflikter och ger istället positiva synergieffekter mellan de olika försäljningskanalerna.  Detta gäller oavsett om det handlar om B2C där webb och fysisk butik lätt kan hamna i konflikt eller B2B där direktförsäljning via webb och säljarna inte är i harmoni.

Enkelhet! En e-handelsplattform som ger stöd för komplex logik gällande affär, produkt och presentation, betyder inte det ska vara svårare att jobba i plattformen. Tvärtom, en bra e-handelslösning ska även innehålla ett lättförståeligt backoffice där du som användare enkelt och tidseffektivt kan genomföra uppgifter oavsett om det gäller komplex prissättning, sortimentstruktur eller uppdatering av innehåll på site.

Är du intresserad av att prata e-handel. Tveka inte att höra av dig till oss för en personlig kontakt.

Vill du veta mer?

Kontakta vår E-handelskonsult Gustav på Gustav.fredin@perpello.se