Perpellos konsultprogram är en perfekt kick-start in i livet som e-handelskonsult! Under sex veckor får adepterna utbildning i bland annat projektarbete, problemlösning, presentationsteknik samt andra metoder och verktyg för att bli redo för utmaningarna på Perpello. ​

Marilia, Civilingengör i medieteknik på Kungliga Tekniska Högskolan. Jacob, E-Commerce manager på IHM Bussiness School och Rebecca, Systemvetenskap vid Linköpings universitet, har alla gått Perpellos konsultprogram och delar med sig av sina erfarenheter.

Marilia jobbar på Perpello som frontend-utvecklare och började konsultprogrammet för ett år sedan
Konsultprogrammets sex första veckor var väldigt givande på många sätt. Man fick en bra introduktion till konsultrollen, träffa många ambitiösa och engagerande personer samt lära känna många nya kollegor, både inom Perpello men också på systerbolagen. Jobbkulturen och möjligheten till nätverkande är något som jag uppskattar väldigt mycket.

marre.png

 

Rebecca jobbar sen fem månader tillbaka som konsult på Perpello
Att börja sin karriär tillsammans med andra nyutexaminerade som alla är ambitiösa och taggade på att börja jobba var både kul och givande! Under konsultprogrammet fick jag lära mig allt ifrån praktiska verktyg till hur man kan tänka kring work life balance. Under konsultprogrammet lärde jag känna organisationen och mina nya kollegor - som alla varit engagerade och välkomnande sen dagen jag började.

rebecca.jpg

Jacob jobbar sen fyra månader tillbaka som konsult på Perpello
Ett bättre sätt att komma in på ett företag och lära känna alla medarbetare har jag svårt att komma på, konsultprogrammet var sex hektiska veckor som var otroligt roliga rolig och väldigt lärorika. Under introduktionen imponerade det på mig hur mycket engagemang som läggs ner från hela företagsgruppen för att se till att det ska bli så bra. För mig var det bästa att genomföra dessa veckor med ett härligt gäng som nu känns som mer än kollegor! 

43003289_2147445702177958_4421624180751990784_n 3.jpg

Lösningen på problemet heter PIM och står för Product Information Management. Ett PIM-system strukturerar ett företags produkter samt all information kring dem, exempelvis pris, produktinformation, bilder, bruksanvisning och relaterande produkter. PIM-systemet gör det sedan enkelt att presentera denna information i alla kanaler där kunden önskar ta del av dem t.ex. kataloger/manualer, egen online-butik eller andra marknadsplatser. På så sätt blir PIM en strategisk tillgång för hela organisationen, och framförallt för alla som arbetar med försäljning, kundservice och marknadsföring.

Värdet av PIM:

  • Ökad försäljning – PIM skapar förutsättningar för att möta mottagaren med all relevant information i vilken kanal de än väljer, vilket leder till ökad konvertering.
  • Effektiviserad säljprocess – Kunden får enkelt tillgång till tydlig produktinformation, i och med detta kan säljaren fokusera på mer värdeskapande aktiviteter.
  • Förbättrad kundservice – Kund och supportteam kan enkelt finna reservdelar, bruksanvisningar och kompletterande information. Den centraliserade informationen leder också till färre misstag samt minskade returer.
  • Minskad administration – Genom att skapa ett systematiskt arbetsflöde gällande berikning av produkter minskar den administrativa tiden för avdelningar som marknad, inköp och sälj.

Hur gör jag då för att nyttja värdet av PIM?

Har du kommit så här långt i artikeln funderar du säker på hur du och din organisation ska komma vidare för att nyttja värdet av PIM. Här kommer några tips på vägen:

  1. Börja med att se över nuläget genom att ta reda på följande;  
    • Vilken typ av produktdata ni har idag?
    • Vilka arbetar med produktdata och hur arbetar dessa med produktdata?
    • Var lagras produktdata?
    • Hur hanteras berikning av produktdata?
    • Vilket behov av produktdata har era kunder i olika delar av sin köpprocess?
  2. Steg två är att analysera i vilka kanaler ni vill möte era kunder i, både idag och i framtiden – var inte rädd för att tänka stort! Dagens teknik och kundernas krav ökar exponentiellt och de som vågar tänka steget längre kommer ligga i framkant.
  3. Sista steget är att sätta upp en plan för hur ni nå ert mål. Ställ er frågan om det går att nyttja nuvarande lösningar på ett mer effektivt sätt genom säkra effektiv integration mellan de systemen om förser respektive kanal med produktinformation. Alternativt kan behovet vara att implementera ett nytt PIM-system.

Vi hoppas att denna text har gett dig en första inblick i vad PIM kan göra för din organisation. På Perpello kan vi hjälpa dig maximera nyttan av ert nuvarande PIM, upphandla och implementera ett nytt PIM samt ta er igenom tre-stegs-analysen ovan för att finna den lösning som blir mest effektiv och lönsam för er organisation. Tveka inte att ta kontakt med oss!

 

”PIM är så mycket mer än bara produktinformation, det blir en strategisk tillgång för hela organisationen”

 

Vill du veta mer?

Kontakta: Hanna Hedqvist

Hanna.hedqvist@perpello.se

Perpello lanserar Spero Equestrian på www.spero.se som B2B och B2C. Spero valde Perpello som helhetsleverantör till sin e-handelssatsning. Spero är en helt ny aktör online inom ridsport som saluför italienska läderprodukter från Equipe på den svenska marknaden.

Vår kund har lång erfarenhet av försäljning och kan branschen på djupet, men behövde stöd kring teknisk kompetens, implementation, vidareutveckling samt drift av sin e-handel.

E-handeln är byggd på Litium vars integrerade plattform och accelerator möjliggjorde ett effektivt projekt och en kort time to market. Perpello har integrerat Litium med kundens affärssystem och andra tredjepartslösningar. Vi har ett långsiktigt partnerskap där Perpello sköter förvaltningen av hela den tekniska lösningen, och även butiksdrift av e-handeln för B2C. 

Projektet:

Implementation av B2B och B2C.
Teknisk support och förvaltning av B2B.
Butiksdrift och förvaltning av B2C.

För butiksdrift av B2C har Perpello ansvar för:

  • Butiksdrift
  • Kundtjänst
  • Vidareutveckling
  • Kravinsamling och kravanalys
  • User experience design
  • SEO
  • SEM
  • Webbanalys och uppföljning
  • Produktberikning och innehåll på sajten
  • Fotografering och content till hemsida och sociala medier
  • Kampanj- och marknadsföringsaktiviteter

Från Perpello har vi under butiksdrift bidragit med roller som:

  • E-handelschef
  • Online Merchandiser
  • Produktägare
  • Webbanalytiker
  • UX design
  • Back End Utveckling
  • Front End Utveckling
  • Lösningsarkitekt

spero.se.PNG